Underfund (?)

Nu när jag skriver här så kommer jag skriva "jag har kommit fram till att" fast jag först tänkte skriva "jag har kommit underfund med att". Detta ordet underfund, det är nog inget ord som någonsin hamnat på papper för det är svårt att skriva och passar inte i sammanhang alls lika bra som när man slänger in det i en muntlig mening. När jag satt här och skulle skriva så kändes allt väldigt bra inne i mitt huvud tills jag kom till själva utförandet av att faktiskt placera mina tankar här. Det gick rätt i stöpet ärligt talat, jag blev förvirrad kom av mig och fick fråga Sylvia om hjälp. Som tur är hon mer begåvad än mig och kunde lösa min lite prekära situation.
Åter igen till mitt val av mening.
Jag har kommit fram till att (inte underfund med att) jag kan välja att ta upp väldigt irrelevanta ämnen här om såvitt mig själv och som den fakta jag väljer att sätta in i min fakta-spalt. Vad detta beror på är nog mitt sätt att tänka, jag i frågasätter ofta oväsentliga ting, är nyfiken på sådant som många kanske inte skulle ägna så mycket tid på. Egentligen har jag ofta inte alltid så mycket att skriva här, inte om mig själv men om allt genialt som far runt i mitt huvud. Det är kanske mest en ursäkt för att kunna söka efter onödig fakta runt om på internet för att sedan vidareförmedla den här. Fast de tankar som jag har, har ofta en liten dos av något fantastiskt, otroligt, vidunderligt, absurt, sagolikt, vackert, fabulöst, mirakulöst, fenomenalt, omåttligt, enormt och det kan bara vara en mer bra än dålig tanke.

Dagens fakta
-

GB-glass del 1
40-talet. GB bildas 1942 när mjölkcentralen tillsammans med Choklad-Thule köper in
Alaskaglass. Det nya företaget få namnet Glace-Bolaget AB. Nettoomsättningnen
första året är 825 000 kr.
50-talet. Genombrottet för glassen i Sverige sker under den varma sommaren 1955.
Glasstillverkningen ökar med 50% men den räcker ändå inte till, två miljoner
glassar måste importeras från Danmark. 1957 invigs Skandinaviens största
glassfabrik i Flen. Det gamla nedlagda mejeriet är nu ombyggt till en modern glassfabrik.


Årtalen på affischerna från vänster

1967 - Vad hände mer 1967?
-
GB lanserar två nya glassar: Snövitpinne och Regnbågspinne
- Den 3 september byter Sverige sida - högertrafiken införs.
- Kaknästornet invigs i Stoockholm

1973 - Vad hände mer 1973?
- Barnen får en ny favorit, en stor stark björn. Första numret av Bamse kommer ut.
- Bankpersonal tas som gisslan av rånare vid det s.k. "Norrmalmstorgdramat"
- IB- affären rullas upp, och en av de som är med och avslöjar är Jan Guillou - anhålls för spioneri.

1975 - Vad hände mer 1975?
- Sverige vinner för första gången Davis Cup, mannen bakom det hela heter Björn Borg.
- "Gökboet" berör och "Hajen" skrämmer oss på biograferna.

1985 - Vad hände mer 1985?
- Café au lait blir en stor succé på caféer och restauranger och vi svenskar känner oss lite mer internationella.
- CD-ROM är det nya inom datatekniken.


På återseende kära vänner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0