Majskorv?

Jag har under senaste tiden fått en stor kärlek för fetaost, jisses. Undrar hur jag klarat mig utan det fram till nu. Det smakar faktiskt otroligt gott och gör sig sådär bra till maten. Smälter i munnen och njutningen blir optimal. Svida om  till ett par shorts, öppna fönstret för lite frisk luft, få en puss från en du tycker om  och smaska i dig lite fetaost, det resulterar i sommarkänsla, oh ja ! Fast sommar är inte här ännu så bara onödigt att leta efter de dära somriga känslorna nu, få vänta ett litet tag till.
Mera mat, majs. Kvällen bjuder på majskolvar, inget som trillar in i någon vardagsrutin att äta majskolvar vill jag påstå. Fast det är nu fast beslutat att det ikväll skall inmundigas men en klick smör och ett litet lager salt. Sedan har vi det här med ordet majskolv, när jag var liten trodde jag innerligt att det hette majskorv, vilket givetvis är mer logist. Majsen gör sig bra i ordet det ju faktiskt majs, men så har vi andra halvan av ordet, själva kolven/korven. En kolv ligger inte ens nära varken i hur den ser ut, konsistens, i vilket sammanhang man använder den. Se istället på korven, som emot många odds trots allt är ganska lik i form, konsistensen går väl diskutera men betydligt mer lik än kolv-konsistens, samt att korven brukas i förtäringssammanshang. Korven vinner mot kolven i samtliga grenar, 0-3 till korven som presterar bra på bortaplan, starkt jobbat.

Här är en bild som jag tycker ni ska se på och tänka igenom noga, för mig
är det ena mer rätt än det andra så får se om det kommer bli något
revolutionerande namnbyte inom någon närmare framtid.


Dagens fakta
-
GB-glass del 2
60-talet.
1965 ser GB-gubben dagens ljus. Tanken var att han främst skulle pryda emballaget
till glassen Pajaspinnen. Ingen hade nog räknat med att denna lilla pajas
skulle bli den superkändis han senare blev.

70-talet.
Det nya fryslagret står färdigbyggt vid Taljasjön intill Flen.
1971 finns där då plats för 5000 pallar glass.
80-talet. 1982 lanseras Lakritspucken och den blir vår, dittills, största succé och slår alla tidigare försäljningsrekord.


1986
-
Penninglotteriet lanserar skraplotten Triss
- Europe slår igenom med "The final countdown"


På återseende kära vänner

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0