Nyårsafton 09/10- hur firar du?

Ovanstående rubrik har egentligen inget med ämnet i detta inlägg att göra. Det är enbart ett sätt för mig att på något sätt försöka vara lite ”aktuell”.

Detta är något så ovanligt som ett ”gästbloggsinlägg”. Jag tror inte att det förekommit här i bloggen förut så ägaren till denna sida, Sebastian Wåhlander i egen hög person, frågade mig om jag ville göra en insats. Eller okej, för att hålla mig till sanningen så var det jag själv som tjatade, tjatade och tjatade tills han sa ja. Jag gör allt för att ha någon ursäkt för att slippa studera inför tentan som börjar komma oroväckande nära. För ja, det är vad jag ägnar mitt liv åt, studier. Men det är helt ointressant för Er att veta. Såklart.

 

Så, vad skriver man i en blogg? Detta är något helt nytt för mig och jag har alltid lovat mig själv att inte starta något sådant här patetiskt och idiotiskt. Inte för att jag tycker att människor som Wåhlander som ägnar timmar åt detta varje dag på något sätt är idioter, mer för att jag inte har så mycket intressant att dela med mig av, eller som jag vill dela med mig av. Men nu sitter jag här och ska pröva i alla fall.

 

Det kan tyckas pinsamt att jag frågat min käre vän att få ”låna” hans blogg. Men jag hoppas att det ska fungera som terapi för mig. Terapi som kan bota min frustration. Typ sådan frustration som man kan få när man får stryk i bowling, som många gånger ligger bortom mitt behärskningsområde. Jag minns särskilt en gång då jag blev fullständigt distraherad av en liten pygmé på banan bredvid mig, som bedrev psykkrig mot sin morfar. Jag minns att jag då flera gånger hellre drog klotet i vänster riktning mot hans ben, smala som 0,7 stiftpennor, än mot mina egna käglor. Detta trots att jag verkligen var behov av poäng i min egna tävling. För det är den här frustrationen jag känner just nu. Dels över den återigen relativt nära tentan, men också över det förlorade pulkaracet häromdagen och den irritation som växte när jag insåg att Wåhlander faktiskt lyckades klippa två och en halv pizza på 40 minuter, trots att jag var så säker på att han skulle misslyckas. (Förlåt Seb, men jag gillar inte att du klarar saker som jag inte kan, jag gillar inte att du kan gömma en Scan Grillkorv i halsen heller).


Någonting som jag verkligen ska försöka hindra Wåhlander från att ta med i den här bloggen är det så tragiska uttrycket ”dagens outfit”. Jag anser nämligen att två av Sveriges mest berömda ”bloggdrottningar” Blondinbella och Ebba Von Sydow, som kallar sig modeintresserade och modemedvetna och som alltför ofta använder sig av det uttrycket mer är ett hot mot den intellektuella mänskligheten än på något sätt kompetenta och intressanta människor. Och jag tycker att det är ganska tragiskt att människor som sitter inne på sisodär fem hjärnceller och som knappt kan klä sig själva, ska försöka hjälpa vilsna tonårssjälar att klä sig ”rätt” och hitta sin egen nisch.  Förr i tiden lyssnade man på visa och kloka människor när man ville ha råd på vägen och hjälp att komma rätt i livet, men idag ska man tydligen lita på de som bara lyckats få på sig dom rätta Luis Vuitton-skorna och levt sitt liv till stora delar på Stureplan viftandes med pappas kreditkort. Ingen större bedrift skulle jag säga.

Jag menar inte att dessa flickor, eller kvinnor, på något sätt är sämre människor för att de har pengar och är på modeveckan i Milano ena veckan och i New York andra eller att de bär dyra märkeskläder på hela kroppen. Absolut inte, det är inget fel med varken New York eller märkeskläder. Men att dessa puckon som Internet idag ofta präglas av tror att de blir modeexperter av att de lever så känns oändligt patetiskt och kan närmast jämföras med att tre vandrande pinnar skulle få Nobelpriset i litteratur eller liknande.

 

Nu kanske jag framstår som bitter i något avseende. Men nej, absolut inte. Jag känner mig väldigt tillfreds i mina stora mjukiskläder och frustrationen är delvis bortarbetad. Dels pga att jag fått skriva här hos Sebbe, men också när jag tänker på vilken Nyårsafton vi ska ha på torsdag, för att på något sätt knyta an till min rubrik. Jag, Sebbe och resten av Goooootland 2009. Tycker vi ska passa på att planera något trevligt upptåg inför sommaren 2010. Vad sägs om en folklig husvagnssemester med träningsoverall, dansbandsmusik och hembränt? Tåls att tänka på. Vi skulle i alla fall inte få tråkigt…för Wåhlander skulle ha med sig revolvern!

 

Förresten. Jag hörde att Blondinbella skulle få ett nytt TV-program. Är det konstigt att man tar till flaskan?

 

Tack för mig. Hej. /Ida Erlandsson Live from Gamleby


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0